Wegańska pasta z fasoli i buraków. Pokochaj olej rzepakowy

4 kwietnia 2017, 11:48 | Bezglutenowe Kuchnia Przepisy Przystawki Wegetariańskie | 13
Wegańska pasta z fasoli i buraków. Pokochaj olej rzepakowy

Wegańska pasta z fasoli i buraków to pyszne, pożywne, aromatyczne smarowidło do chleba. Ma przepiękny, energetyczny kolor i delikatną konsystencję, dzięki której doskonale rozsmarowuje się na chlebie. Dodatek upieczonych wcześniej w skórce buraków sprawia, że pasta ma lekko słodkawy smak, który zrównoważyłam odrobiną czosnku i powoli smażoną na oleju rzepakowym czerwoną cebulą. Taka pasta lub jak kto woli wegański smalec jest niezastąpiona szczególnie teraz, na samym początku wiosny, gdy mamy jeszcze dość ograniczony wybór świeżych warzyw. To pora roku szczególnie wymagająca, gdyż osłabiony zimową aurą organizm potrzebuje wsparcia przed kapryśnym i zmiennym początkiem wiosny. Fasola i buraki to ważne elementy przednówkowej diety, dostarczające organizmowi potrzebnych witamin, minerałów i białka. Pastą możesz po prostu posmarować chleb. Świetnie smakuje z dodatkiem ogórków kiszonych. Podaj ją z wegańskimi burgerami, użyj w rolowanych kanapkach z domową tortillą. Za każdym razem będzie niebanalnym i wzbogacającym smak kolorowym dodatkiem :)

 

Prawidłowe odżywianie – to takie proste!

To właśnie teraz, gdy spragnieni słonecznych dni coraz niecierpliwiej wypatrujemy wiosennego ciepła, najczęściej narażeni jesteśmy na wszelkie infekcje. Po zimie, w tym przełomowym momencie warto zadbać o pełnowartościową dietę. Wbrew pozorom nie trzeba tu wielkich rewolucji wystarczy, że będziesz się trzymać kilku podstawowych zasad:

  • Unikaj produktów wysokocukrowych. Zapewne znasz uczucie, gdy ma się zachciankę na coś słodkiego. Postaraj się przynajmniej częściowo zastąpić tradycyjne słodycze tymi naturalnymi, takimi jak świeże lub suszone owoce. W tym wypadku uważam, że najlepsza będzie metoda małych kroków. Nie działaj radykalnie, ale zdaj się na zdrowy rozsądek J
  • Zmniejsz ilość cholesterolu w codziennej diecie. Występuje on w produktach pochodzenia zwierzęcego, czyli np. w smalcu, słoninie, przetworach mlecznych o dużej zawartości tłuszczu, czy wędlinach. Działaj rozsądnie, wybieraj produkty wysokiej jakości i łącz je w codziennej diecie z dużą ilością warzyw.
  • Zmniejsz ilość soli. Sól jest głównym sprzymierzeńcem nadciśnienia i chorób z tym związanych.
  • Postaw na nienasycone kwasy tłuszczowe, zwłaszcza kwasy Omega-3, które charakteryzują się wyjątkowo korzystnym działaniem. Znajdują się one głównie w glonach morskich i rybach, ale także ich bogatym źródłem jest olej rzepakowy. Jest to najcenniejsza grupa kwasów tłuszczowych, których nasz organizm sam nie wytwarza i muszą być przyswajane z pokarmem. W grupie tej wyróżniamy kwas α-linolenowy, w skrócie ALA. Należy on do niezbędnej dla prawidłowego funkcjonowania organizmu grupy nienasyconych kwasów tłuszczowych. Odgrywa istotną rolę dla prawidłowego wzrostu i rozwoju dzieci, a także dla utrzymania właściwego poziomu cholesterolu, przez co wspiera nas w zapobieganiu chorobom sercowo-naczyniowych. Pamiętajmy, że łatwo dostępnym źródłem tego wartościowego kwasu jest olej rzepakowy.
  • Postaw na warzywa i owoce. Staraj się, aby Twój codzienny jadłospis nie wiał nudą. Wprowadź do diety takie niekonwencjonalne dodatki jak np. pasta z fasoli i buraków.

Wegańska pasta z fasoli

250 g ugotowanej czerwonej fasoli

1 upieczony w skórce buraki średniej wielkości

czerwona cebula

ząbek czosnku

olej rzepakowy rafinowany

sól

grubo mielony pieprz

[\przepis]

  1. Cebulę pokroić. Na patelni rozgrzać olej, wrzucić cebulę, dodać szczyptę soli.
  2. Smażyć na niewielkim ogniu do momentu, aż cebula się zeszkli, a następnie lekko zrumieni.
  3. Pod koniec smażenia dodać posiekany drobno czosnek i smażyć go chwilę z cebulą.
  4. Buraka obrać ze skórki, pokroić.
  5. Do blendera przełożyć fasolę i buraka.
  6. Dodać cebulę z czosnkiem oraz 2 łyżki oleju rzepakowego.
  7. Składniki zmiksować na pastę, doprawić do smaku solą i grubo mielonym pieprzem.

 

Beata Lipov

Ponoć mówią, że jestem najbardziej zakręconą 40-to latką w Polsce. Tysiąc pomysłów na minutę to moja specjalność. Gotuję, prowadzę warsztaty, biegam, wyciskam poty na siłowni, piszę książki, spotykam się z czytelnikami, motywuję dziewczyny takie jak Ty do dbania o siebie i zdrowszego, piękniejszego życia. Lawendowy Dom to także Twój dom.

Zapraszam
Beata Lipov

Komentarze

13 odpowiedzi na “Wegańska pasta z fasoli i buraków. Pokochaj olej rzepakowy”

  1. Pięknie wygląda i napewno świetnie smakuje.

  2. Ania Wachowiak napisał(a):

    Pycha! Dawaj Beata :-) czy nadal biegasz? Daj motywacyjny wpis pliz. Buziaki z Australii

  3. Ewa Maison napisał(a):

    Ja wystarczę ze spojrzę na kolor i już mam smaka

  4. Marta Skrzypkowiak napisał(a):

    Marta Skrzypkowiak

  5. Olga Hałambiec-Mazur napisał(a):

    Na weekend robie obowiazkowo!czy fasola moze byc z puszki?

  6. oQchnia.pl napisał(a):

    Kolor super :-)

  7. Frushi napisał(a):

    Wygląda bardzo zachęcająco! I ten zdrowy skład:) Szykuje się kulinarny weekend:)

  8. Agnieszka napisał(a):

    Dzień dobry :) Zrobiłam :) jedyna modyfikacja, to sok z cytryny zamiast ogórka kiszonego i duża szczypta majeranku, który mnie bardzo gra z burakiem. Pasta bardzo smaczna! :) Będę robić częściej :) Wielki plus, że nie ma w składzie nabiału, którego nie spożywam :)

  9. Magda napisał(a):

    Pasta jest przepyszna :) dla mnie obowiązkowo została doprawiona jeszcze sokiem z cytryny i chyba następnym razem spróbuje dodać jeszcze surowy ząbek czosnku, żeby był bardziej wyczuwalny. Bo jak wiadomo czosnek z burakiem bardzo się lubią :) zjedliśmy z plastrami ogórka konserwowego i odrobiną chrzanu. MEGA :)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *