Zdrowe śniadania. Jaglanka na mleku kokosowym z polewą owocową.

3 lutego 2014, 11:28 | Bezglutenowe Desery Kuchnia Wegetariańskie | 10
Zdrowe śniadania. Jaglanka na mleku kokosowym z polewą owocową.

O kaszy jaglanej, choć nie jest przecież odkryciem ostatních lat, mówi się coraz głośniej. Że zdrowa, że zapobiega wielu chorobom, wzmacnia i rozgrzewa nasz organizm, wprowadza równowagę zasadową do naszego zakwaszonego organizmu, że lekkostrawna, pożywna, nie zawiera glutenu, że bogata w witaminy i składniki mineralne. Można by te zalety wyliczać w nieskończoność, ale powiedzmy sobie z ręką na sercu, kasza jaglana nie cieszy się popularnością i jakoś z trudem zdobywa nasze podniebienia. Przyznaję się bez bicia, że ja również z kaszą jaglaną niewiele miałam do czynienia, ale chcę to zmienić. Na pierwszy ogień poszły pyszne jaglane burgery, o których pisałam tu. To teraz czas na jaglankę. Uwielbiam proste rozwiązania, dlatego przetestowałam dla Was przepis, który możecie przygotować na dwa sposoby. Rozgrzewająca jaglanka na śniadanie, lub pyszny i zdrowy deser dla łasuchów. Nie wiem jak Wy, moi mili, ale ja poranne śniadaniowe przygotowania muszę skracać do minimum. Czas biegnie jak szalony i doprawdy nie mam czasu na stanie przy garnku i czekanie, aż kasza „dojdzie“. Dlatego proponuję patent o wiele prostszy. Gotujemy kaszę jaglaną wcześniej i trzymamy w lodówce do 2 dni, wykorzystując ją według potrzeb. No dobrze, ale jak kaszę ugotować? Do naszych celów kasza powinna być dość rozgotowana, nie sypka. Najbierw wsypuję odmierzoną ilość do miski, płuczę dokladnie 2, 3 razy w bieżącej wodzie i odsączam. Następnie przeładam do garnka i zalewam wodą w proporcjach 2 : 1, doprowadzam do wrzenia, zmniejszam moc kuchenki do minimum i gotuję pod przykryciem. Na tym etapie kaszy nie mieszam, pozwalam, żeby się powoli ugotowała, a gdy lekko przestygnie, rozdrabniam ją widelcem, by nie pozostała sklejona. Kaszę już mamy, to czas na śniadanko!

jaglanka-na-mleku-kokosowym_5

jaglanka-na-mleku-kokosowym_3

Rozgrzewająca jaglanka na mleku kokosowym z polewą owocową

2 szklanki ugotowanej kaszy jaglanej

puszka mleka kokosowego (lub innego mleka roślinnego)

1 łyżeczka cynamonu

1 łyżka miodu

skórka otarta z 1 cytryny

na polewę:

200 g mrożonych owoców jagodowych (u mnie mieszanka malin, jeżyn i porzeczek)

2 łyżki ksylitolu

  1. Zaczynamy od polewy. Owoce przesypać do garnka, dodać ksylitol i gotować na dużym ogniu, tak, by owoce się rozpuściły i połoczyły z ksylitolem.
  2. Gotować ok. 7 minut, następnie zdjąć z ognia.
  3. Do innego garnka włożyć ugotowaną wcześniej kaszę, zalać ją mlekiem kokosowym i podgrzewać na małym ogniu mieszając, aż kasza wchłonie mleko.
  4. Mieszankę zdjąć z ognia, doprawić miodem, cynamonem i skórką cytryny.
  5. Przełożyć do miseczek, dodać polewę owocową i od razu podawać.

jaglanka-na-mleku-kokosowym_6

jaglanka-na-mleku-kokosowym_2

 

Beata Lipov

Ponoć mówią, że jestem najbardziej zakręconą 40-to latką w Polsce. Tysiąc pomysłów na minutę to moja specjalność. Gotuję, prowadzę warsztaty, biegam, wyciskam poty na siłowni, piszę książki, spotykam się z czytelnikami, motywuję dziewczyny takie jak Ty do dbania o siebie i zdrowszego, piękniejszego życia. Lawendowy Dom to także Twój dom.

Zapraszam
Beata Lipov

Komentarze

10 odpowiedzi na “Zdrowe śniadania. Jaglanka na mleku kokosowym z polewą owocową.”

  1. Agnieszka Kolińska napisał(a):

    kasza jaglana ma dużo zalet i jedna wadę – bardzo wysoki indeks glikemiczny – o tym bardzo mało się mówi. Ja skuszona płynącymi zewsząd pochwałami zecydowałam się na jaglankę. Widniała ona w jadłospisach dla kobiet w ciąży z cukrzycą ciażową – więc ufna zjadałam ją na śniadanie i w ciągu dnia z warzywami. – a mój cukier rósł, smopoczucie spadało – a ja zaczęłam brać insulinę. Proszę podawaj również tą informację. Zdrowa – ale nie dla każdego!!! Dla kobiet z cukrzycą ciażową (a jest ich naprawdę sporo) a raczej ich maleństw wręcz szkodliwa!

    • Lawendowy Dom napisał(a):

      Agnieszko, wysoki indeks glikemiczny ma bardzo wiele produktów spożywczych, nie o tym był ten wpis. Bardzo Ci współczuję z powodu kłopotów w ciąży i mam nadzieję, że Ty i Twoje maleństwo czujecie się już dobrze.

  2. Alicja napisał(a):

    Też lubię przygotować kaszę jaglaną wcześniej i trzymać ją w lodówce, żeby mieć zawsze pod ręką, czy to do obiadu, czy na śniadanie właśnie.
    Rano wystarczy rozpuścić w rondelku trochę masła klarowanego i podgrzać na nim kaszę, z dodatkiem cynamonu i rozgrzewającej kurkumy, mieszając, żeby nie przywierało. Tak przygotowaną ciepłą kaszę podaję obok pysznego wiejskiego białego twarogu – wszystko obficie polane miodem ;) pycha! Polecam posypać jeszcze prażonymi orzechami, np. włoskimi i idealny, zdrowy początek dnia gotowy.

  3. ana napisał(a):

    łaaa, wkradł się błąd – bieŻąca woda :)

  4. Majana napisał(a):

    Cudowne śniadanie.
    Lubię jaglankę, a z polewą owocową prezentuje się niezwykle smacznie.
    Pozdrawiam ciepło :)

  5. Joanna Ecrin napisał(a):

    Ja proponuję gorący, rozgrzewający napój :)

    ROZGRZEWAJĄCA IMBIRÓWKA

    Potrzebne będą:
    – 1 łyżka utartego korzenia imbiru
    – sok z połowy cytryny
    – 2 łyżki miodu
    – pół plastra pomarańczy
    – plaster cytryny

    Ucieram imbir na drobnej tarce, wkładam do dużej szklanki, zalewam zagotowaną wodą. Czekam chwilkę (tak by nie dawać miodu i soku z cytryny do wrzątku, ale by było jeszcze dobrze gorące). Dodaję sok i miód, mieszam, wkładam plasterki, lekko je ugniatam. Jak ktoś uzna, że za słodkie, lub zbyt dużo imbiru można zmieniać proporcje wedle uznania
    Mlask ;)

  6. Sylwia R napisał(a):

    Ja bym namoczyła na noc żeby pozbyć się fitynianów i jednak nie gotowała owoców żeby nie utlenić witaminek: a może blenderem?

  7. Ania napisał(a):

    Ooo, nie myślałam wcześniej o tym, by gotować kaszę jaglaną na zapas, a to z pewnością usprawnia poranki – nawet czytając komentarze można się dowiedzieć czegoś ciekawego ;)
    Ostatnio oszalałam na punkcie mleka kokosowego, więc przepis totalnie dla mnie :)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *